Boek '150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches'

Groot koffietafelboek met bijna 400 affiches verschenen

door

cover vergeten Gebouwen

Direct bestellen bij uitgeverij Thoth of bij een lokale boekwinkel zoals Broese. Ook verkrijgbaar bij de online boekhandels.

Mijn nieuwe boek 150 jaar Nederlandse Spoorwegaffiches bevat alle belangrijke, mooie en interessante spoorwegaffiches die er in Nederland zijn verschenen. Het is een prachtig koffietafelboek in groot formaat, meer dan 300 pagina's dik. De affiches komen vooral uit de collectie van het Spoorweg­museum en mijn eigen verzameling. De expositie in het Spoorweg­museum kan voorlopig nog niet open, maar het boek is vanaf nu verkrijgbaar!

Hieronder meer info, inhoudsopgave en voorbeelden.

'Het siert samensteller en verzamelaar Arjan den Boer dat hij niet alleen de mooie affiches laat zien, maar er ook een interessant verhaal bij heeft geschreven, met aandacht voor elk van de grafisch ontwerpers', aldus De Ingenieur.

Lees- en kijkvoorbeeld

Bekijk 8 pagina's met tekst en afbeeldingen als PDF

Flaptekst

Eind negentiende eeuw verschenen de eerste geïllustreerde spoorwegaffiches op stations en in reisbureaus. Ze brachten reisbestemmingen, treinen of passagiers in beeld. Spoorweg-affiches van de afgelopen anderhalve eeuw laten niet alleen de geschiedenis zien van het reizen per spoor, maar ook de evolutie van ontwerpstijlen.

De eerste spoorwegaffiches waren voor boottreinen in aansluiting op veerdiensten met Engeland. Andere vroege affiches waren bedoeld om buitenlandse toeristen per trein naar ‘Holland’ te lokken. Pas later werden affiches ook gebruikt voor de promotie van binnenlands verkeer. De verschillende maatschappijen gingen vanaf 1917 samenwerken als Nederlandsche Spoorwegen (NS). Tijdens de economische crisis in de jaren dertig liet de NS affiches maken voor speciale (korting)kaartjes en met slogans als ‘Veilig Vlug Voordelig’. Vanaf 1945 lag de nadruk eerst op oorlogsherstel (‘De Pullman rijdt weer’). Toen de welvaart groeide, reageerde de NS op de concurrentie van de auto(bus) met vakantie- en autoslaaptreinen, terwijl de Trans Europ Express (vanuit Nederland geïnitieerd en gepromoot) de strijd aanging met zakenvluchten. Latere NS-reclames richtten zich op specifieke doelgroepen als senioren en jongeren (Tienertoer, Interrail). Rond de eeuwwisseling kwamen de hogesnelheidstreinen in beeld.

Goederenvervoer

Gegevens

Nederlandsche Centraal-Spoorweg Maatschappij

Inhoudsopgave

INLEIDING

SPOORWEGMAATSCHAPPIJEN

THEMA’S

ONTWERPERS

Buitenlandse verbindingen

Ontwerpers

Ontwerpers

of stuur een e-mail: arjan@arjandenboer.nl

Reacties