Onlangs bezocht ik met de mede-rondleiders van het Spoorwegmuseum de Wagenwerkplaats Blerick bij Venlo. Deze prachtige hal werd in 1890 gebouwd voor de Staatsspoorwegen, uitgebreid rond 1920 en was tot 1969 in gebruik. In de hoogtijdagen werkten er 160 mensen aan de reparatie van wagons. Het is nu met ca. 74.000 m2 een van de grootse industriële rijksmonumenten van Nederland. Er zijn nog verschillende originele details aanwezig zoals gietijzeren kolommen en vensters. De sheddaken die vroeger van glas waren voor goede lichtinval zijn nu bedekt met golfplaat. Momenteel staat de hal grotendeels leeg, maar eigenaar Stichting BOEi maakt plannen voor herbestemming. Een van de opties is dat het depot Blerick van het Spoorwegmuseum, dat zich in de naastgelegen moderne loods bevindt, naar de antieke hal gaat. Dat zou natuurlijke aan prachtige bestemming zijn.
Ik heb de foto's van de wagenwerkplaats ook ingestuurd voor Wiki Loves Monuments.
We bezochten uiteraard ook het depot van het Spoorwegmuseum. Behalve grote hoeveelheden onderdelen en wat moderner materieel, bekeken we de een elektrisch treinstel uit 1938 (Mat' 36) die van binnen helemaal open lag, zodat het frame en alle leidingen prachtig zichtbaar waren. Het mooist was de keuken van het NS restauratierijtuig RD 7659 uit 1951 met originele ijskasten en fornuis, maar die was te donker om te fotograferen.
Update januari 2014:
De restauratie van de Wagenmakerij in Venlo-Blerick is voltooid.